درمانگاه دندانپزشکی حکیم قم

لمینت دندان چه کاربردی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

قیمت لمینت دندان

لمینت دندان که گاهی به آن ونیر سرامیکی دندان نیز گفته می‌شود، نوعی لایه‌ نازک از مواد هم‌رنگ با دندان است که برای هر فرد به صورت سفارشی ساخته می‌شود. لمینت با هدف بهبود زیبایی ظاهری دندان روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد. از مزایای لمینت دندان می‌توانیم به بازگشت ظاهر طبیعی دندان، سفید کردن، هم‌اندازه کردن دندان شکسته با سایر دندان‌ها و برطرف کردن عیوب دندانی اشاره کنیم. البته لمینت معایبی نیز دارد که برگشت‌پذیر نبودن این روش یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. لمینت ممکن است برای افرادی که دندان‌قروچه شدید دارند و یا بر اثر پوسیدگی و تحلیل زیاد، مینای کافی ندارند، گزینه مناسبی نباشد. لمینت نیز مانند دندان‌های طبیعی برای ماندگاری و افزایش طول عمر به مراقبت‌هایی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان نیاز دارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا کامپوزیت

لمینت، لایه‌ای بسیار نازک از جنس سرامیک یا پرسلن است که به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود. برای انجام این کار، به حداقل میزان بی‌حسی نیاز است و اما می‌توان آن را بدون بی‌حسی نیز انجام داد. لمینت یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای بهبود ظاهر دندان‌های ردیف جلویی است. از لمینت برای اصلاح فرم، تغییر رنگ دندان‌ها، سفید و براق کردن دندان‌ها و بهبود طرح لبخند استفاده می‌شود. این روش برای افرادی که به دنبال راه‌حلی ماندگار و بادوام برای زیباسازی دندان‌های خود هستند و به ویژه افرادی که از سایر روش‌ها مانند بلیچینگ یا بریس دندانی نتیجه نمی‌گیرند، بسیار مناسب و کاربردی است.

لمینت دندان انواع مختلفی دارد، اما معمولاً زمانی که به لمینت اشاره می‌شود، اغلب نوع سرامیکی آن مد نظر است. انواع لمینت دندان شامل موارد زیر است:

لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان چیست

لمینت سرامیکی نوعی پوشش مقاوم و نازک است که دندانپزشک می‌تواند آن را در قسمت جلویی و کناری دندان‌ها قرار دهد. لمینت سرامیکی کاملاً همرنگ دندان‌های طبیعی است و برای چسباندن آنها، مقداری از لایه مینای دندان تراشیده می‌شود.

لمینت موقت دندان

رنگ لمینت دندان

آماده سازی لمینت اصلی دندان ممکن است کمی طول بکشد. در این مدت اگر بخواهید سطح دندان‌های خود را به طور موقت بپوشانید، لمینت موقت دندان برای شما استفاده می‌شود. لمینت‌های موقت به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بسیار شبیه لمینت اصلی باشند و بتوانند زیبایی ظاهری دندان را حفظ کنند. با این حال ممکن است دندان‌های زیر لمینت موقت در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن مایعات سرد و گرم، حساس و آسیب‌پذیر شوند. این مشکل کاملا طبیعی است و مدتی پس از نصب لمینت اصلی، برطرف خواهد شد.

لمینت‌های فوق نازک یا لومینیرز

لمینت دندان سرامیکی

لومینیرزها (Lumineers) یا لمینت‌های فوق نازک بسیار شبیه لمینت‌های سرامیکی هستند، اما با این تفاوت که ضخامت کمی دارند و به قدری نازک هستند که دندان‌پزشک بدون تراش دادن مینای دندان می‌تواند آنها را به دندان‌ها بچسباند.

لمینت متحرک دندان

لمینت دندان خرگوشی

لمینت متحرک ابزاری است که تنها جنبه‌ زیبایی دارد و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. لمینت متحرک به صورت موقتی روی دندان نصب می‌شود و هر زمان که بخواهید، به راحتی می‌توانید آن را درون دهانتان قرار دهید و یا آن را خارج کنید.

مقایسه لمینت با کامپوزیت

لمینت دندان سرامیکی و لمینت دندان کامپوزیتی به لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر هستند. اما لمینت دندان سرامیکی ظاهر طبیعی‌تر و شبیه به خود دندان دارد و می‌تواند عیوب دندانی بیشتری اعم از بد رنگی و کجی دندان را پوشش دهد. لمینت و کامپوزیت برای نصب، به ساختار دندانی تقریباً سالمی نیاز دارند و گاهی اوقات ممکن است به دلیل شکستگی زیاد یا ساختار ضعیف دندان‌های زیرین، امکان نصب لمینت یا کامپوزیت وجود نداشته باشد. در این موقعیت ممکن است دندان‌پزشک استفاده از روکش دندان را پیشنهاد دهد. لمینت دندان عمدتا سطح جلویی دندان را می‌پوشاند، اما روکش کل دندان می‌تواند سطوح جلو، پشت و کناره‌ها را نیز پوشش دهد. به‌ طور کلی از لمینت دندان برای ترمیم آسیب‌دیدگی جزئی یا تغییر رنگ دندان و از روکش نیز برای پوشاندن کامل دندان استفاده می‌شود.

لمینت دندان

کامپوزیت دندان

روکش دندان

گران‌تر است

ارزان‌تر است

ارزان‌تر است

معمولاً به تراش مینای دندان نیاز دارد

ممکن است به تراش مینای دندان نیاز نباشد

به تراش دندان نیاز دارد

طی ۲ الی ۳ جلسه نصب می‌شود

معمولا در یک جلسه انجام می‌شود

طی ۱ یا ۲ جلسه نصب می‌شود

تا ۱۵ سال ماندگاری دارد

تا ۸ سال ماندگاری دارد

تا ۱۵ سال ماندگاری دارد

لکه‌دار نخواهد شد

ممکن است به مرور زمان لکه‌دار شود

لکه‌دار نخواهد شد

احتمال لب‌پر شدن یا شکستگی آن کمتر است

احتمال لب‌پر شدن یا شکستن آن بیشتر است

احتمال لب‌پر شدن یا شکستگی آن کمتر است

رفع مشکل یا تعویض آن دشوار است

راحت‌تر تعویض می‌شود

رفع مشکل یا تعویض آن دشوار است

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان دارای مزایا و معایب مختلفی است. از مزایای لمینت دندان می‌توانیم به بازگشت ظاهر طبیعی دندان اشاره کنیم. با استفاده از لمینت می‌توان دندان شکسته‌شده را هم‌اندازه و هم‌رنگ سایر دندان‌ها کرد. در صورتی که رنگ طبیعی دندان خود را از دست داده باشید، امکان سفیدکردن آن با نصب لمینت وجود دارد. لمینت‌های دندان در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی دندان، مقاومت بالاتری در برابر لکه و ضربه دارند و ماندگاری آن‌ها نیز حدود ۷ الی ۱۵ سال است که با نگهداری و مراقبت صحیح می‌توان این زمان را افزایش داد. البته از معایب لمینت دندان نیز می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به تراش مینای دندان برای نصب لمینت، امکان برگشت‌پذیری آن وجود ندارد. یعنی نمی‌توان پس از لب‌پرشدن یا ترک‌خوردن لمینت، آن را تعمیر کرد. در صورت آسیب‌دیدن لمینت باید آن را به طور کامل تعویض کنید که برای انجام این کار ممکن است به تراش مجددا دندان نیاز داشته باشید.

مزایای لمینت دندان

معایب لمینت دندان

بازگشت ظاهر طبیعی دندان

نصب در چند جلسه

سفیدکردن دندان

تراش‌دادن مینای دندان

هم‌اندازه‌کردن دندان با سایر دندان‌ها

غیرقابل تعمیر بودن

از بین بردن فاصله میان دندان‌ها

حساسیت به تغییر دمای شدید

مقاومت بالا در برابر لکه

غیرقابل‌ بازگشت بودن فرآیند نصب لمینت

کاربرد لمینت دندان

فرق لمینت دندان و کامپوزیت

لمینت دندان برای افرادی مناسب است که می‌خواهند رنگ یا زاویه خطوط دندان‌های خود را بهبود ببخشند و یا دارای ایرادات جزئی همچون دندان‌های کج، شکسته، لب‌پر شده، نامرتب یا لکه‌های دندانی شدید هستند. علاوه بر این، افرادی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردارند و می‌خواهند ظاهر دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنند، لمینت سرامیکی گزینه مناسبی برای آنها است.  برخی از کاربردهای لمینت دندان شامل موارد زیر است:

  • رفع تغییر رنگ به دلیل پرکردگی عمیق یا عصب کشی دندان
  • رفع تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان بر اثر مصرف چای، قهوه یا استعمال دخانیات
  • اصلاح کجی، نامرتبی، بی‌نظمی، به‌هم ریختگی و شلوغی دندان‌ها
  • برطرف کردن لب‌پرشدن یا شکستگی‌ دندان‌ها
  • پر کردن فضای میان دندان‌ها در صورت وجود فاصله و شکاف بین دندان‌ها
  • اصلاح دندان خرگوشی

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

وجود برخی شرایط و عارضه‌ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در نصب لمینت دندان شود. در صورت وجود هریک از مشکلات زیر بهتر است دندانپزشک ابتدا آنها را برطرف کرده و سپس نسبت به نصب لمینت دندان اقدام کند:

  • عفونت: وجود بیماری‌های لثه و عفونت می‌تواند باعث بروز التهاب و تورم لثه‌ها شود و قرارگیری لمینت روی دندان را بسیار دشوار کند.
  • پوسیدگی شدید دندان: لمینت‌ها به ساختار دندانی سالم و مستحکمی برای قرارگیری روی دندان نیاز دارند و در صورت پوسیدگی شدید دندان و ریشه آن ممکن است لمینت‌کردن دندان گزینه درمانی مناسبی نباشد.
  • از بین رفتن یا تحلیل مینای دندان: لمینت برای قرارگیری صحیح روی دندان به مقداری مینای دندان نیاز دارد. اگر مینای کافی روی دندان وجود نداشته باشد، ممکن است لمینت به درستی روی دندان قرار نگیرد.
  • ترک‌های زیاد در دندان: وجود شکستگی و ترک‌های فراوان روی دندان باعث می‌شود که لمینت به درستی روی دندان‌ها قرار نگیرد.
  • دندان‌ قروچه شدید: ضربه‌های شدید، فشار و ساییدگی مداوم به لمینت دندان آسیب وارد کرده و به سرعت آن را دچار مشکل می‌کند. اگر فرد متقاضی لمینت دندان دارای دندان قروچه باشد، ابتدا بهتر است با مشورت دندان‌پزشک، این مشکل را برطرف کرده و سپس دندان‌های خود را لمینت کند.

مراحل نصب لمینت دندان

نصب لمینت

لمینت کردن دندان از زمان مراجعه تا زمان ساخت و نصب شامل چندین مرحله است. پس از مراجعه به دندان‌پزشک، ابتدا دندان بررسی و معاینه می‌شود و در صورت عدم وجود مشکل خاصی، تراش داده شده و از آن قالب‌گیری می‌شود. سپس با توجه به قالب، لمینت ساخته خواهد شد. مرحله آخر شامل اتصال لمینت به دندان و بررسی تطابق آن با سایر دندان‌ها است. مراحل نصب لمینت دندان به شرح زیر است:

بررسی و برنامه‌ریزی

در طی این جلسه ویزیت،‌ دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که انجام لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. دندانپزشک همچنین درباره این روش و برخی از محدودیت‌های آن با شما صحبت می‌کند. در این مرحله، رنگ لمینت دندان شما نیز با توجه به عواملی مانند رنگ سایر دندان‌ها، رنگ پوست و غیره انتخاب می‌شود. اگر دندان‌های شما به جرم‌گیری یا بلیچینگ نیاز داشته باشند، دندان‌پزشک آن را در همین مرحله انجام می‌دهد.

آماده‌سازی

جهت آماده‌سازی دندان برای نصب لمینت، دندانپزشک مینای دندان شما را متناسب با ضخامت لمینت (معمولاً ۰.۵ تا ۰.۷ میلی‌متر) تراش می‌دهد. سپس قالبی از دندان‌های شما گرفته خواهد شد. این قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شود تا لمینت شما بر اساس این قالب ساخته شود. آماده‌سازی لمینت معمولا ۲ الی ۴ هفته طول می‌کشد. اگر نگران جای خالی دندان خود هستید، در طول این مدت می‌توانید از لمینت‌های موقت استفاده کنید.

اتصال لمینت به دندان

دندانپزشک لمینت را روی دندان شما قرار می‌دهد و پیش از آنکه به طور دائم آنها را بچسباند، لمینت را به طور مکرر برداشته و تنظیم می‌کند تا مطمئن شود که لمینت به طور متناسب روی دندان شما قرار خواهد گرفت. سپس، سطح دندان برای دریافت لمینت، تمیز و آماده خواهد شد. این فرآیند به منظور ایجاد باندینگ یا پیوند قوی میان دندان و لمینت انجام می‌شود. پس از آن، چسب مخصوصی درون لمینت زده می‌شود و روی دندان قرار می‌گیرد. زمانی که لمینت در جای درست خود قرار گرفت، دندانپزشک با استفاده از نوری مخصوص، مواد شیمیایی موجود در چسب یا سیمان دندانپزشکی را فعال می‌کند تا این سیمان سریع‌تر محکم شود. در مرحله آخر نیز سیمان اضافی برداشته شده و بررسی‌های لازم انجام می‌شود. دندانپزشک ممکن است از شما بخواهد تا چند هفته دیگر برای ویزیت بعدی جهت بررسی وضعیت لثه‌ها و محل قرارگیری لمینت مراجعه کنید.

پس از اتصال لمینت

اگر از بی‌حسی برای نصب لمینت روی دندان استفاده شود، بهتر است که چند ساعت منتظر بمانید و چیزی نخورید تا اثر بی‌حسی از بین برود. زیرا در این زمان بدون اینکه متوجه شوید، ممکن است به لمینت خود آسیب برسانید. در غیر این صورت، زمانی که لمینت در جای خود قرار گرفت، می‌توانید به روال زندگی عادی خود بازگردید. ممکن است در ابتدا کمی به وجود لمینت عادت نداشته باشید که این مورد طبیعی است و پس از مدتی به غذا خوردن با آن عادت می‌کنید. اگر احساس کردید دندان‌هایتان را به درستی نمی‌توانید روی هم قرار دهید یا قسمت‌های تیز و زبر روی لمینت خود احساس می‌کنید، این مورد را در ویزیت بعدی به دندان‌پزشک اطلاع دهید.

مراقبت از لمینت دندان

لمینت دندان

عوامل مختلفی بر طول عمر لمینت دندان تأثیر می‌گذارند، اما لمینت دندان معمولا بین ۷ الی ۱۵ سال ماندگاری دارد و پس از گذشت این مدت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. با این حال، عواملی که موجب افزایش طول عمر لمینت دندان می‌شوند شامل:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن
  • استفاده از نخ دندان
  • مصرف حداقلی نوشیدنی‌های لکه‌زا مانند قهوه یا چای
  • پرهیز از گاز گرفتن اجسام سخت مانند یخ و ناخن

عوارض لمینت دندان

لمینت دندان معمولا باعث بروز عوارض جدی نمی‌شود، اما ممکن است پس از انجام لمینت، برخی مشکلات در دندان مشاهده شوند که برخی از آن‌ها شامل:

  • حساسیت دندانی
  • مشکلات مربوط به عدم تناسب و نصب نادرست لمینت دندان
  • سایه و رنگ لمینت ممکن است با رنگ طبیعی دندان‌ها تطابق ۱۰۰٪ نداشته باشد

به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی ناخواسته بهتر است به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید. دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب با در نظر گرفتن تمامی جوانب، احتمال بروز عوارض ناخواسته را به حداقل می‌رساند.

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت دندان بر اساس تعداد دندان‌هایی که باید لمینت شوند و تخصص دندان‌پزشکی که این کار را انجام می دهد، متفاوت است. همچنین به دلیل این که اکثر شرکت‌های بیمه، لمینت دندان را یک روش زیبایی در نظر می‌گیرند، در نتیجه هزینه آن را پوشش نمی‌دهند. عوامل زیر می‌توانند بر هزینه لمینت دندان تأثیرگذار باشند:

  • نوع لمینت
  • تعداد دندان‌هایی که باید لمینت شوند
  • تعداد مراحل و اقدامات لازم برای آماده‌سازی دندان‌ها قبل از لمینت
  • تخصص و مهارت پزشک
  • موقعیت جغرافیایی کلینیک

سخن آخر

لمینت دندان روشی بسیار مفید برای ترمیم شکل ظاهری و عملکرد دندان‌های آسیب‌دیده و تغییر رنگ داده است. تفاوتی ندارد که لمینت‌ سرامیکی یا کامپوزیتی را انتخاب می‌کنید، هر دو نوع این لمینت‌ها به صورت سفارشی برای شما طراحی می‌شوند و با پوشش عیوب و مشکلات ظاهری دندان‌ها، لبخند شما را زیباتر خواهند کرد. با این حال، به یاد داشته باشید که روکش‌ها به مراقبت و نگهداری صحیح نیاز دارند تا طول عمر و ماندگاری آن ها تضمین شود. اگر به فکر انجام لمینت دندان هستید و یا سؤالی درباره آن دارید، با شماره ۰۲۵۳۱۲۳ تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا لمینت دندان درد دارد؟

تا زمانی که دهان و فک شما به لمینت عادت کند، ممکن است درد داشته باشید. به طور کلی، لمینت دندان می‌تواند پروسه ناراحت کننده‌ای باشد، اما دندانپزشک از بی‌حس‌کننده موضعی و در صورت نیاز از داروی آرام‌بخش استفاده خواهد کرد تا درد و ناراحتی شما به حداقل برسد.

افراد زیر ۱۸ سال هم می‌توانند لمینت دندان انجام دهند؟

بله. در اکثر موارد، لمینت در پی آسیب وارد شده به دندان انجام می‌شود. این آسیب ممکن است ناشی از ضربه یا پوسیدگی شدید دندان باشد که در این حالت دندان‌های آسیب‌دیده دیگر نمی‌توانند در حالت طبیعی خود ترمیم شوند.

آیا لمینت دندان برای دندان های شیری قابل استفاده است؟

خیر، دندان‌های شیری برای لمینت کردن مناسب نیستند.

آیا می‌توان در دوران بارداری نیز لمینت دندان دریافت کرد؟

اگر باردار هستید و قصد انجام لمینت دندان را دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شود که این درمان برای شما ضرری ندارد. اما به طور کلی بهتر است برای انجام لمینت تا اتمام دوران بارداری خود صبر کنید.

آیا می توان فقط بروی دندان‌های فک بالا لمینت دریافت کرد؟

معمولا بیماران برای یک دست شدن دندان‌های خود، لمینت را روی هر دو ردیف دندان‌های فک بالا و پایین دریافت می‌کنند. اما این امر ضرورتی ندارد و می‌توانید تنها روی دندان‌های فک بالا لمینت دریافت کنید.

ماندگاری لمینت روی دندان‌های فک بالا چقدر است؟

لمینت دندان می‌تواند بین ۱۰ الی ۳۰ سال ماندگاری داشته باشد. با اینکه با داشتن لمینت می‌توانید هر ماده غذایی که می‌خواهید را مصرف کنید اما باید مراقب باشید، زیرا لمینت‌های دندانی تخریب ناپذیر نیستند.

آیا لمینت می‌تواند انحراف دندان‌ها را برطرف کند؟

لمینت در واقع انحراف دندان‌های شما را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد.

آیا می توان برای دندان شکسته و لب‌پر از لمینت استفاده کرد؟

بله، یکی از روش‌های ترمیم دندان شکسته و لب‌پر شده، انجام لمینت است. با این وجود پزشک متخصص بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می‌زند؟

لمینت اگر توسط دندان‌پزشک ماهر و باتجربه به درستی نصب شود، هیچ آسیبی به دندان طبیعی وارد نمی‌کند.

تغییر رنگ لمینت به چه علت است؟

مصرف زیاد چای یا قهوه، عدم رعایت بهداشت، مسواک نزدن و استعمال دخانیات به عنوان اصلی‌ترین عوامل تغییر رنگ لمینت دندان شناخته می‌شوند.

لمینت در چه صورت از دندان جدا می ‌شود؟

لمینت دندان با مواد مخصوص به دندان چسبانده می‌شود و به راحتی نیز از دندان جدا نمی‌شود. اما این امر به معنای تخریب‌ناپذیری آن‌ها نیست. ضربه شدید به روکش‌ها یا گاز گرفتن اجسام سخت می‌تواند باعث شکستن لمینت شود.

آیا می‌توان با لمینت دندان غذا خورد؟

بله، با لمینت دندان هم می‌توان غذا خورد. البته باید مراقب جویدن خوراکی‌های سفت مانند آجیل، آب‌نبات و غیره باشید. همچنین باید از گاز گرفتن و به دندان گرفتن اجسام سخت مانند یخ یا بازکردن در بطری‌ها نیز اجتناب کنید. لمینت‌ دندان در صورت فشار و ضربه ممکن است آسیب ببیند.

آیا لمینت دندان مشخص است؟

لمینت‌های دندان بسیار نازک هستند و به صورت سفارشی با توجه به اندازه دندان ساخته می‌شوند. اگر لمینت‌ها توسط یک دندان‌پزشک ماهر قالب‌گیری و ساخته شوند، کاملا با سایر دندان‌های مجاور همدست و همرنگ خواهند شد.

آیا می‌توان برای رفع دندان خرگوشی از لمینت دندان استفاده کرد؟

اگر شدت دندان خرگوشی و تغییر شکل دندان‌ها زیاد باشد، ابتدا بهتر است از سایر روش‌ها مانند ارتودنسی استفاده شود و سپس در صورت نیاز برای رفع ظاهر دندان خرگوشی از لمینت استفاده کرد.

اگر لمینت دندان افتاد چه کنیم؟

اگر لمینت دندان افتاد، باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید تا برای جایگزین‌کردن لمینت اقدام شود. رها کردن دندان زیر لمینت برای مدت طولانی می‌تواند باعث ناراحتی، حساسیت و حتی آسیب به دندان زیرین شود. سعی کنید ناحیه مورد نظر را تمیز نگه دارید و از مصرف غذاهای سفت یا چسبناک که به دندان آسیب بیشتری وارد می‌کند نیز خودداری کنید.

آیا دندان زیر لمینت پوسیده می‌شود؟

با اینکه لمینت می‌تواند باعث بهبود ظاهر دندان شود، اما از پوسیدگی دندان جلوگیری نمی‌کند. در صورت عدم رعایت بهداشت، دندان زیر لمینت می‌تواند دچار پوسیدگی شود.

آیا لمینت دندان باعث درشت به نظر رسیدن دندان‌ها می‌شود؟

امروزه لمینت دندان به صورت بسیار نازک ساخته می‌شود و پس از تراشیدن مینای دندان روی آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل معمولاً باعث درشت به نظر رسیدن دندان نمی‌شوند. اندازه و نحوه قرارگیری لمینت توسط دندان‌پزشک، قابل کنترل و شخصی‌سازی است.

آیا با لمینت دندان می‌توان بلیچینگ انجام داد؟

خیر، در صورت تغییر رنگ لمینت نمی‌توان با استفاده از بلیچینگ آن را سفید کرد. اگر از رنگ لمینت خود رضایت ندارید، با دندان‌پزشک درباره تعویض آن مشورت کنید. البته سایر دندان‌ها را می‌توان با استفاده از بلیچینگ سفید کرد.

آیا میتوان با لمینت از نخ دندان استفاده کرد؟

بله، اما باید هنگام استفاده از نخ دندان مراقب لبه‌های اطراف لمینت باشید تا آسیبی به آن وارد نشود. نخ دندان کشیدن اگر با عجله و بدون دقت انجام شود، ممکن است به لمینت آسیب برساند.

چه مسواکی برای لمینت دندان مناسب است؟

مسواک‌های نرم برای جلوگیری از آسیب به لمینت دندان مناسب هستند. همچنین بهتر است مسواک را هر ماه تعویض کنید تا از زبر شدن آن جلوگیری شود.

چه خمیر دندانی برای لمینت دندان مناسب است؟

خمیردندان‌هایی که باعث سایش دندان نمی‌شوند، مناسب لمینت دندان هستند. خمیردندان‌های ژله‌ای فاقد مواد ساینده، آسیبی به لمینت وارد نمی‌کنند.

آیا با لمینت دندان می‌توان از دهان‌شویه استفاده کرد؟

بله، اما برخی از انواع دهان‌شویه ممکن است حاوی الکل یا مواد دیگری باشند که باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شوند. بهتر است از دهان‌شویه‌های فاقد الکل استفاده کنید.

مقالات مرتبط
Share on whatsapp
اشتراک گذاری در واتساپ
Share on twitter
اشتراک گذاری در توئیتر
Share on telegram
اشتراک گذاری در تلگرام
فهرست مطالب
تماس با درمانگاه حکیم