درمانگاه دندانپزشکی حکیم

پر کردن دندان با لیزر: مزایا و هزینه

در پرکردن دندان به روش سنتی، پیش از شروع درمان حتما به لثه بیمار داروی بی حس کننده تزریق می شود. درصورت استفاده از لیزر در دندانپزشکی دیگر به تزریق مواد بی حس کننده نیازی نخواهد بود. پالس های لیزر، دندان را بی حس می کنند و به این ترتیب درمان کاملا بدون درد انجام می شود. دندانپزشک پالس های لیزر را به قسمت پوسیده دندان اعمال می کند و به این صورت پوسیدگی دندان از بین می رود. با کمک لیزر می توان مینای دندان را شکافت و با برخورد پالس های لیزر به پوسیدگی دندان، این بافت پوسیده تبخیر می شود. در ادامه به کمک لیزر، دندان برای پر شدن آماده می شود. لیزر دندانی سالهاست که برای درمان بافت نرم داخل دهان به کار می رود اما امروزه از این فناوری برای ترمیم و پرکردن دندان ها نیز استفاده می شود. لیزر دندانی به دندانپزشک کمک می کند تا لایه های سطحی ساختار دندان را از بین ببرد. یکی از مزیت های این روش این است که فاقد سر و صدا است و حس ناخوشایند و هراسی که دستگاه های به کار رفته در دندانپزشکی به شیوه سنتی با خود به همراه دارند را در فرد ایجاد نمی کند.

استفاده از لیزر برای پر کردن دندان ها چه مزایایی دارد؟


استفاده از لیزر برای پر کردن دندان ها چه مزایایی دارد؟

استفاده از لیزر در دندانپزشکی مزایای خود را دارد. برخی از این مزایا فیزیکی و برخی نیز اثر روانی دارند مانند فاقد صدا بودن درمان با استفاده از لیزر دندانی. از آنجا که لیزر هیچ صدا و ویبره ای ایجاد نمی کند بیمار حین درمان کمتر مضطرب می شود. دیگر مزایای استفاده از لیزر در دندان پزشکی جنبه فیزیکی دارند. در ادامه به تعدادی از فواید لیزر در دندان پزشکی اشاره می شود:

  • حس ناراحتی کمتر
  • بهبودی سریع تر پس از درمان
  • از دست رفتن خون کمتر حین درمان
  • استفاده کمتر از مواد بی حس کننده
  • کاهش اضطراب و هراس در بیمار
  • کاهش خطر ایجاد عفونت
  • کاهش تحریک و درد پس از درمان

این درمان نیز مانند هر روش درمانی دیگری محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال نمی توان برای دندانی که از قبل پر شده است از لیزر استفاده کرد. موارد دیگری که امکان استفاده از لیزر برای درمانشان وجود ندارد عبارتند از: حفره و خرابی بین دو دندان، آسیب رسیدن به روکش دندان و آسیب دیدن بریج (پل) دندان. همچنین اگر پوسیدگی و خرابی دندان بیش از حد وخیم باشد دندانپزشک نمی تواند از لیزر برای درمان آن استفاده کند.

همچنین استفاده از لیزر در دندانپزشکی خطر آسیب رساندن به لثه را با خود به همراه دارد و ممکن است حین درمان با لیزر همچنان لازم باشد برخی جاها از مته دندانپزشکی استفاده شود تا درمان به درستی به اتمام برسد. بسیار مهم است که درباره تمام روش های درمانی ممکن از دندانپزشک خود بپرسید و پیش از شروع فرآیند درمان، صادقانه درباره نگرانی ها و دغدغه هایی که درباره روند درمانتان دارید با او صحبت کنید.

پرکردن دندان با لیزر برای چه کسانی مناسب است؟


پرکردن دندان با لیزر روشی بسیار ایده آل برای کسانی است که از مته دندانپزشکی و تیغ جراحی میترسند یا روش هایی را که کمتر تهاجمی اند ترجیح میدهند. در اولین جلسه ملاقات با دنداپزشک، بسیار مهم است که دندانپزشک تمام روش های درمانی موجود برای حل مشکل شما را توضیح دهد تا بتوانید به درستی تشخیص دهید که آیا پرکردن دندان با لیزر برای شما روش مناسبی است یا خیر.

پروسه پر کردن دندان با لیزر چگونه است؟


پروسه پر کردن دندان با لیزر چگونه است؟

انجام اکثر درمان های دندانپزشکی با لیزر بسیار به روش سنتی نظیر خود شباهت دارد. به عنوان مثال اگر دندانپزشک بخواهد حفره و خرابی دندان را با لیزر درمان کند دقیقا همان روندی را پیش می گیرد که در دندانپزشکی سنتی انجام می گرفت در این میان تنها تفاوت در به کار بردن لیزر به جای مته دندانپزشکی برای حذف بافت خراب شده دندان است.

بسته به درمانی که نیاز دارید ممکن است همچنان به بی حس کننده برای بی حس کردن بافت داخل دهانتان نیاز باشد. در درمان خرابی های سطحی نیازی به تزریق بی حس کننده نیست اما پیش از درمان خرابی های عمیق با لیزر لازم است به لثه فرد مواد بی حس کننده تزریق شود.

دندانپزشک پس از آماده کردن دهان بیمار برای درمان، از لیزر دندانی برای انجام درمان مورد نظر استفاده می کند. در درمان خرابی دندان میتوان از لیزر برای جدا کردن بافت خراب و پوسیده دندان کمک گرفت. ممکن است حین درمان با لیزر صدای بخار شدن بافت خراب شده دندان را بشنوید.

پس از جدا کردن بخش های پوسیده دندان به کمک لیزر، دندانپزشک حفره ایجاد شده را با مواد مخصوص پر می کند. همین روند در روش های سنتی نیز اتفاق می افتد تنها تفاوت استفاده از مته دندانپزشکی در روش سنتی برای جدا کردن بخش های پوسیده دندان است. در بیشتر موارد از رزین کامپوزیتی(Composite Resin) برای پرکردن دندان استفاده می شود. در بیشتر مواقع حتی برای پرکردن دندان با لیزر لازم است با استفاده از مته دندانپزشکی به این کامپوزیت فرم مناسب داده شود و سطح آن نیز صیغل بخورد.

بیشتر بیماران پس از درمان دندانپزشکی با لیزر، درد کمتری در مقایسه با کسانی که روش های سنتی دندانپزشکی را امتحان کرده اند تجربه میکنند. درمان با لیزر منجر به بهبودی سریعتر اعصاب دهان می شود و به این ترتیب فرد پس از درمان زودتر بهبود می یابد و به حالت نرمال باز می گردد.

بعد از پر کردن دندان با لیزر چه اتفاق می افتد؟


برخلاف دندانپزشکی سنتی که منجر به خونریزی شدید می شود در روش هایی که از لیزر دندانی استفاده می شود خونریزی بسیار کم و جزئی است. ناحیه درمان شده نه خونریزی دائم خواهد داشت و نه در آن ناحیه زخم باز ایجاد می شود.

  • در مقایسه با دیگر روش های درمان دندان، درمان با لیزر خطر ایجاد عفونت را به شدت کاهش می دهد.
  • درصورتی که درمان با موفقیت انجام شود احتمال تجربه درد یا ورم کردن ناحیه درمان شده نزدیک به صفر است.
  • در صورتی که پس از درمان با لیزر، ناحیه درمان شده ورم کرد یا در دهانتان دچار درد بودید و دردتان فروکش نکرد نیاز نیست بیشتر صبر کنید و فورا مسئله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

از چه نوع لیزری برای پر کردن دندان استفاده می شود؟


از چه نوع لیزری برای پر کردن دندان استفاده می شود؟

دندانپزشکان برای درمان مشکلات دندان از دو نوع لیزر می توانند استفاده کنند: لیزر مخصوص بافت نرم، لیزر مخصوص بافت سخت.

لیزر مخصوص بافت نرم معمولا برای لثه ها استفاده میشود ولی از لیزر مخصوص بافت سخت برای جدا کردن لایه های خراب و پوسیده دندان از بافت سالم استفاده می کنند. با کمک این لیزر، درمان دندان با ظرافت و دقت بالایی انجام می شود و دندان برای پر شدن آماده می شود.

زمانی که از لیزر برای پرکردن دندان استفاده میشود، حفاری بافت های سخت (مانند بافت دندان) با استفاده از لیزر ویبره و صدای بلند ایجاد نمیکند. همچنین به کمک لیزر میتوان میکروب ها را هم از بین برد و به این ترتیب دندان برای پر شدن آماده میشود و حین پر کردن دندان کمترین آسیب ممکن به بافت دندان وارد میشود.

پس از اینکه بافت پوسیده دندان با استفاده از لیزر برداشته میشود دندانپزشک دندان را با مواد ترمیمی پر میکند. مواد ترمیمی به سطح دندان میچسبد و بافت دندان را مقاوم و محکم میکند. مواد ترمیمی به کار رفته در پر کردن دندان به لحاظ جنس و رنگ مشابه خود دندان است و به سختی میتوان تفاوتی میان این دو مشاهده کرد.

پر کردن دندان با لیزر بهتر است یا به روش های رایج؟


پر کردن دندان با لیزر بهتر است یا به روش های رایج؟

درد

درمان با مته دندانپزشکی درد بیشتری دارد. هنگام پرکردن دندان ابتدا دندانپزشک باید بافت خراب و پوسیده دندان را بردارد تا بتواند فرآیند درمان را آغاز کند. استفاده از مته دندانپزشکی باعث ایجاد ویبره می شود که در برخی موارد با درد بسیاری همراه است. برای از جلوگیری از درد معمولا لازم است دندانپزشک قبل از شروع درمان به لثه بیمار مواد بی حس کننده تزریق کند.

از سوی دیگر درمان با لیزر دندانی فاقد درد است. درمان به این شیوه سریعتر و بسیار موثر است. در این روش از گرما و نور لیزر برای درمان دندان ها استفاده می شود. استفاده از دستگاه لیزر بسیار راحت است و دندانپزشک می تواند به راحتی بافت های خراب و پوسیده را به کمک لیزر تبخیر کند و به این ترتیب بافت های خراب را از بین ببرد و بافت نرم آسیب دیده را از لثه جدا کند. درمان دندانپزشکی به کمک لیزر در مقایسه با روش های رایج دندانپزشکی که از مته استفاده میکنند کمتر تهاجمی است و نیازی به تزریق مواد بی حس کننده هم نیست.

خونریزی دندان

حفظ سلامت دهان و دندان مسئله بسیار مهمی است. بنابراین اگر تصمیم دارید برای درمان مشکل دندانتان به دندانپزشکی مراجعه کنید که از روش های رایج و مته دندانپزشکی استفاده می کند آماده باشید که حین درمان مقداری از خون خود را هم از دست دهید.

اگر دندانپزشک دندانتان را به کمک لیزر درمان کند میزان خونی که حین درمان از دست میدهید بسیار کم خواهد بود زیرا لیزر پارگی رگ های خونی را جوش میدهد و منجر به تشکیل فوری لخته خون میشود. همچنین درمان با لیزر باعث ایجاد ورم بسیار جزئی در بافت درمان شده می شود.

بهبودی

زخم هایی که پس از درمان با مته دندانپزشکی ایجاد شده اند برای بهبودی به زمان نیاز دارند به همین علت بازسازی بافت در ناحیه درمان شده کندتر صورت میگیرد. مثلا اگر دندانپزشک بخواهد برای کشیدن دندان عقل از مته دندانپزشکی استفاده کند باید ابتدا بافت لثه را کنار بزند تا بتواند دندان عقل را خارج کند. مطمئنا زخمی که در این درمان ایجاد میشود برای بهبودی به زمان نیاز دارد.

پس از درمان دندان به کمک لیزر، بافت ناحیه درمان شده زودتر التیام میابد و زخم هایی که در این درمان ایجاد می شود بسیار جزئی است و پس از مدت کمی بهبود می یابد.

عفونت باکتریایی

بیشتر بیماران اهمیت بسیاری برای درمان دندان هایشان قائل هستند. معمولا احتمال ابتلا به عفونت در بیمارانی که تحت درمان به وسیله مته دندانپزشکی قرار داشته اند بالاتر از کسانی است که درمان به وسیله لیزر را انتخاب کرده اند. پس از درمان دندان به کمک مته دندانپزشکی برش های ایجاد شده در لثه، بخیه و زخم ها همگی ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند.

از سوی دیگر خطر ابتلا به عفونت پس از درمان دندان ها با لیزر بسیار کم است. علت این مسئله این است که لیزر دندانی ناحیه تحت درمان را استریل میکند و این باعث میشود روند بهبودی بیمار تسریع یابد و فرد به عفونت باکتریایی مبتلا نشود.

دقیق بودن

درمان به کمک مته دندانپزشکی به اندازه درمان به وسیله لیزر دقیق نیست. حین درمان به شیوه های رایج ممکن است خطا صورت بگیرد اما درمان با لیزر به واسطه دقت و ظرافت بالا، دندانپزشک اعتماد به نفس بیشتری در انجام درمان خواهد داشت. به طور کلی دقت عمل دندانپزشک در درمان با لیزر بسیار بالاتر از درمان به شیوه های رایج که مته دندانپزشکی استفاده می کنند خواهد بود.

عوارض و معایب استفاده از لیزر در پر کردن دندان ها


درمان های دندانپزشکی با استفاده از لیزر بسیار بی خطر هستند. پیدا کردن دندانپزشک ماهر و دارای صلاحیت بسیار مهم است چرا که استفاده از پالس های لیزر با طول موج نامناسب ممکن است به بافت دندان و لثه آسیب بزند. همچنین برخی از دندانپزشکان ارائه کننده خدمات لیزر درمانی نگران این مسئله اند که بازاریاب ها با تبلیغ بیش از حد این روش درمانی مردم را مجاب به استفاده بیش از حد نیازشان از لیزر درمانی بکنند.

استفاده از لیزر برای درمان دندان ها معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • نمی توان برای درمان خرابی و پوسیدگی بین دندان ها از لیزر استفاده کرد.
  • هزینه درمان با لیزر بالاتر از روش های رایج دندانپزشکی است.
  • در درمان دندان ها با لیزر گاهی لازم است از مته دندانپزشکی هم استفاده شود. ممکن است برای تراشیدن خرابی های وسیع تر و فرم دادن به مواد ترمیمی که برای پرکردن دندان ها به کار می رود به مته دندانپزشکی نیاز باشد.
  • نمیتوان از لیزر برای درمان دندان هایی که از قبل پر یا روکش شده اند استفاده کرد. همچنین برای ایمپلنت یا پروتز دندان نباید از پالس های لیزر استفاده کرد.
  • برخی روش های درمان دندان با لیزر را نمیتوان بدون بیهوشی انجام داد. در این مواقع ممکن است همچنان به تزریق مواد بی حس کننده نیاز باشد.
  • استفاده از لیزر خطر بالقوه آسیب رساندن به چشم را با خود به همراه دارد. بسیار مهم است که عینک مخصوصی که دندانپزشک پیش از شروع درمان به شما می دهد به چشمانتان بزنید.
  • خطر بالقوه دیگر درمان دندان با لیزر احتمال آسیب رسیدن به بافت های داخل دهان است. اگر دندانپزشک از طول موج نامناسبی استفاده کند ممکن است به بافت های داخل دهان بیمار آسیب برسد. اگر خواهان درمان با لیزر دندانی هستید اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک مورد نظرتان آموزش های لازم را گذرانده و به نحوه درمان با لیزر تسلط کامل دارد.

هزینه پر کردن دندان با لیزر چقدر است؟


هزینه درمان دندان با لیزر بسته به نوع درمان و دستگاه لیزری که به کار می رود متفاوت خواهد بود. درمان دندان با لیزر در مقایسه با روش های رایج دندانپزشکی که از مته دندانپزشکی استفاده می کنند گرانتر است. البته از آنجا که درمان با لیزر در جلسات کمتری انجام می شود می توان گفت این روش به صرفه تر است.

برخی اوقات انتخاب گزینه ارزانتر برایمان گران تمام می شود! انتخاب گزینه گرانتر معمولا به نتیجه با کیفیت تری ختم می شود و احتمال وقوع مشکل یا به شکست خوردن درمان هم بسیار کاهش می یابد.

سایر مواردی که بر هزینه پر کردن دندان با لیزر تاثیر میگذارند عبارتند از:

  • برای درمان دندان خود به کدام کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنید.
  • موقعیت جغرافیایی کلینیک دندانپزشکی
  • میزان تجربه و مهارت دندانپزشک

سوالات پرتکرار


آیا استفاده از لیزر در دندانپزشکی برای کودکان بی خطر است؟

بله استفاده از لیزر دندانی برای درمان خرابی دندان کودکان و بزرگسالان کاملا بی خطر و ایمن است. می توان از لیزر دندانی برای درمان بافت های نرم داخل دهان (مانند ورم لثه که به علت وجود براکت ارتودنسی در دهان ایجاد شده یا خارج کردن دندان عقل از زیر لثه ها) استفاده کرد. یکی دیگر از مزایای استفاده از لیزر دندانی برای درمان بافت نرم این است که دیگر به بخیه نیازی نخواهد بود.

استفاده از لیزر برای پرکردن دندان ها برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از لیزر برای پرکردن دندان ها برای تمام افراد در هر بازه سنی که باشند مناسب است. معمولا کسانی که از مته دندانپزشکی یا تیغ جراحی لثه هراس دارند یا ترجیحشان استفاده از روش های درمانی با میزان تهاجم کمتر است خواهان درمان با لیزر هستند. هنگام اولین ملاقات با دندانپزشک حتما از او بخواهید درباره تمام گزینه های درمانی ممکن برایتان توضیح دهد تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید و تشخیص دهید آیا درمان با لیزر برایتان مناسب است یا خیر.

آیا ترمیم دندان با لیزر نیاز به بی حسی دارد؟

بسته به اینکه دندانپزشک شما قصد دارد کدام روش درمانی را برای شما انجام دهد ممکن است همچنان نیاز باشد که پیش از شروع درمان مواد بی حس کننده به  لثه تان تزریق شود. به عنوان مثال برای درمان خرابی های سطحی معمولا به مواد بی حسی نیاز نخواهد بود اما برای درمان خرابی های عمیق تزریق مواد بی حسی امری ضروری است.

پر کردن دندان با استفاده از لیزر چقدر زمان می برد؟

میزان خرابی دندان ها در موارد مختلف متفاوت است. برخی از خرابی های دندان عمیق اند و برخی جزئی، برخی بافت تیره رنگ و برخی نیز بافت کمرنگی دارند. پر کردن دندان با لیزر معمولا ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول میکشد البته مدت زمان لازم برای پر کردن دندان به اینکه کدام دندان نیاز به پر کردن دارد و خرابی دندان چقدر عمیق و وخیم است بستگی خواهد داشت.

آیا پر کردن دندان با استفاده از لیزر درد دارد؟

امروزه میتوان درمان های دندانپزشکی دردناکی همچون بیوپسی و پرکردن دندان را به لطف فناوری لیزر کاملا بدون درد انجام داد. درمان با لیزر دقت بسیار بالایی دارد و هیچ آسیبی به بافت های کناری وارد نخواهد کرد و نیازی به بخیه و مراقبت از آن هم نخواهد بود. مزیت دیگر استفاده از لیزر در درمان دندان این است که لیزر بافت های داخل دهان را استریل میکند و به این ترتیب از خطر ایجاد عفونت های باکتریایی بسیار کاسته میشود.

چه مدت پس از درمان دندان می توان چیزی نوشید؟

دندانپزشکان توصیه می کنند پس از درمان دندان به شیوه های رایج (با استفاده از مته دندانپزشکی) بیمار تا یک ساعت پس از درمان چیزی ننوشد و نخورد. همچنین باید ۲۴ ساعت از درمان بگذرد تا بیمار بتواند غذاهای سفت را بجود. البته کسانی که دندانشان را با استفاده از لیزر پر می کنند تقریبا بلافاصله بعد از درمان می توانند هرچه که می خواهند میل کنند.

مقالات مرتبط
Share on whatsapp
اشتراک گذاری در واتساپ
Share on twitter
اشتراک گذاری در توئیتر
Share on telegram
اشتراک گذاری در تلگرام
فهرست مطالب
تماس با درمانگاه حکیم